Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna w Radomiu (dawniej Wyższa Szkoła Nauk Społecznych i Technicznych w Radomiu) powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku pracy. Wzrost zapotrzebowania na wykształconą kadrę w szczególności z zakresu zdrowia publicznego, administracji, zarządzania, pedagogiki, pedagogiki specjalnej, bezpieczeństwa wewnętrznego, budownictwa, prawa i psychologii a także innych kierunków, determinował występowanie ze stosownymi wnioskami do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w przedmiocie uruchomienia kolejnych, ważnych, ale nade wszystko potrzebnych dla rynku pracy kierunków studiów.
Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna w Radomiu stawiając sobie za cel strategiczny zapewnienie jakości kształcenia na jak najwyższym poziomie, biorąc jednocześnie pod uwagę postanowienia Deklaracji Bolońskiej, wytyczne określone w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Europejskie i Polskie Ramy Kwalifikacji utworzyła Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia.
Wysoki poziom nauczania zagwarantowany jest przez współpracę i wspólny dialog, ale również wspieranie i upowszechnianie najlepszych rozwiązań. Powołany przez Rektora Pełnomocnik ds. Zapewniania Jakości Kształcenia zajmuje się wspomaganiem i koordynacją działań systemu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w Europejskiej Uczelni Społeczno-Technicznej w Radomiu.
Działaniem WSZJK objęci są studenci wszystkich poziomów i form oraz trybów studiów, słuchacze studiów podyplomowych oraz pracownicy Uczelni.
System Zapewniania Jakości Kształcenia budowany jest z poszanowaniem autonomii i specyfiki wydziałów i innych jednostek dydaktycznych EUST. Poszczególne wydziały/jednostki opracowują szczegółowe procedury zapewniania jakości kształcenia z wykorzystaniem swoich dobrych doświadczeń w tym zakresie oraz modyfikują je pod wpływem rekomendacji Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia i interesariuszy zewnętrznych.
§ 1
Założenia ogólne:
Dążąc do kompleksowej realizacji celów Procesu Bolońskiego, którymi są:
- przyjęcie systemu „czytelnych” i równoważnych względem siebie dyplomów ukończenia studiów;
- wprowadzenie – co do zasady – systemu studiów dwustopniowych: opartego na dwóch cyklach kształcenia (licencjat – magister) obok funkcjonowania studiów jednolitych magisterskich na wybranych kierunkach;
- wprowadzenie punktowego systemu zaliczania osiągnięć studentów (ECTS);
- rozwój mobilności studentów i pracowników uczelni;
- rozwój współpracy europejskiej w zakresie zapewniania jakości kształcenia;
- wzmocnienie wymiaru europejskiego szkolnictwa wyższego;
- rozwój kształcenia przez całe życie (lifelong learning);
- zwiększenie zaangażowania studentów na rzecz realizacji Procesu Bolońskiego;
- promowanie atrakcyjności Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego poza Europą.
- współpraca Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego z Europejską Przestrzenią Badawczą.
oraz przepisów wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, wprowadza modyfikację obowiązującego dotąd na Uczelni systemu jakości kształcenia.
§ 2
Celem kształcenia jest zapewnienie jego wysokiej jakości poprzez:
- Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie obywatelskim.
- Rozwój i podtrzymanie podstaw wiedzy zaawansowanej dotyczącej społeczeństwa i gospodarki.
- Podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności kształcenia.
§ 3
Podstawowym zadaniem Uczelni jest stworzenie warunków do realizacji tych celów poprzez:
- Prawidłową realizację obowiązujących wymogów prawnych;
- Ciągłe doskonalenie programów kształcenia na prowadzonych kierunkach studiów oraz opisu uzyskiwanych przez studentów w wyniku realizacji kształcenia efektów uczenia się.
- Zapewnienie mobilności pracowników i studentów.
- Włączanie w proces dydaktyczny kadry posiadającej odpowiednie doświadczenie praktyczne.
- Tworzenie czytelnych, wyraźnych i przejrzystych struktur organizacyjnych.
- Kształtowanie postaw sprzyjających powstawaniu wspólnoty akademickiej.
- Dostosowanie kształcenia do zmieniających się warunków na rynku pracy.
- Współpracę z pracodawcami, organizacjami pracodawców w celu zapewnienia dopływu informacji o kompetencjach zatrudnianych absolwentów.
- Współpracę w zakresie modyfikowania sylwetki absolwenta, właściwego organizowania praktyk studenckich będących ważnym ogniwem procesu kształcenia (zwłaszcza w kontekście prowadzenia kształcenia na profilu praktycznym).
- Włączanie studentów w proces doskonalenia kształcenia.
- Udzielanie pomocy, stwarzanie warunków do działalności kół naukowych i innych organizacji studenckich.
- Podnoszenie poziomu wykształcenia absolwentów poprzez prowadzenie innych form kształcenia.
- Inne działania zmierzające i ułatwiające osiągnięcie celów działalności Uczelni.
§ 4
Dla realizacji powyższych celów Uczelnia tworzy wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia, który koncentruje się na:
- Stałym monitorowaniu i zatwierdzaniu programów kształcenia i ich opisów w postaci efektów uczenia się zgodnych z Polską Ramą Kwalifikacji.
- Zapewnieniu odpowiedniej jakości kadry dydaktycznej, o odpowiednich kwalifikacjach i kompetencjach, gwarantującej wysoką jakość kształcenia.
- Zapewnieniu odpowiedniej organizacji zajęć dydaktycznych.
- Określeniu kryteriów, przepisów i procedur oceniania studentów, publikowaniu przyjętych kryteriów oraz wprowadzaniu w życie zasad konsekwentnego ich przestrzegania.
- Zapewnieniu sprawnych i skutecznych struktur organizacyjnych Uczelni.
- Zapewnieniu właściwych środków wsparcia studentów.
- Organizowaniu zasobów informacyjnych.
- Weryfikacji efektów uczenia się na prowadzonych kierunkach studiów .
- Poprawie wyników oceny programowej i kompleksowej.
- Kształtowaniu wizerunku Uczelni poprzez działania na rzecz osiągania wysokich wyników ocen (akredytacja, oceny parametryczne) oraz miejsc w rankingach;
- Stymulowaniu pozytywnych zmian w kulturze organizacyjnej Uczelni przejawiających się powszechną wśród pracowników orientacją na jakość.
§ 5
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia:
- odnosi się do wszystkich etapów i aspektów procesu dydaktycznego;
- uwzględnia działania na rzecz doskonalenia programu kształcenia na kierunkach studiów prowadzonych przez jednostki organizacyjne Uczelni;
- uwzględnia w szczególności wszystkie formy weryfikowania efektów uczenia się na kierunkach studiów prowadzonych przez jednostki organizacyjne Uczelni;
- uwzględnia oceny dokonywane przez studentów po zakończeniu każdego cyklu zajęć dydaktycznych;
- uwzględnia wnioski z monitorowania kariery zawodowej absolwentów uczelni;
- uwzględnia wnioski z badań oczekiwań pracodawców i zgodności efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy.
Wydziały Uczelni autonomicznie decydują o priorytetach działań podnoszących jakość kształcenia biorąc pod uwagę własne analizy i rekomendacje interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych.
Uczelniany system jakości kształcenia – struktura:
Na poziomie uczelni:
- Komisja ds. zapewnienia jakości kształcenia
- Komisja ds. oceny jakości kształcenia
Na poziomie wydziałów:
- Zespół ds. zapewniania jakości kształcenia
- Zespół ds. oceny jakości kształcenia
- Zespół ds. jakości kształcenia na studiach podyplomowych