Deklaracja dostępności

Spis treści

Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu

Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej uczelniaeuropejska.pl.

  • Data publikacji strony internetowej: 01.09.2023
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji: 29.06.2025

Stan zgodności ze standardami WCAG 2.1 AA

Na podstawie przeprowadzonej analizy z wykorzystaniem narzędzi AXE DevTools, Wave i Lighthouse oraz analizy eksperckiej, strona internetowa spełnia ustawowy wymóg dostosowania pod WCAG 2.1 poziom AA określony w załączniku do ustawy o dostępności cyfrowej.

Ustawa z 4 kwietnia 2019 r. w art. 5 ust. 3 stanowi, że wymagania określone w załączniku do ustawy uznaje się za spełnione, gdy podmiot publiczny zapewnia dostępność cyfrową z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 9, 10 i 11 normy EN 301 549 V2.1.2, która odpowiada standardowi WCAG 2.1 na poziomie AA.

Strona internetowa jest zgodna z załącznikiem do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności wymienionych poniżej.

Wyniki audytu automatycznego

Metodologia analizy:

  • AXE DevTools – automatyczne wykrywanie błędów dostępności cyfrowej
  • Wave – analiza semantyki i struktury strony
  • Lighthouse – kompleksowy audyt dostępności
  • Analiza ekspercka – weryfikacja zgodności z WCAG 2.1 AA

Data ostatniego audytu: 28.06.2025

Niedostępne treści
Wykryto drobne błędy dostępności w obszarze struktury semantycznej strony:

  1. Landmarki nawigacyjne (landmark-one-main)
    1. Problem: Dokument nie posiada głównego landmarka <main>
    2. Kryterium WCAG: Dotyczy dobrych praktyk (best-practice), nie jest wymaganym kryterium sukcesu WCAG 2.1 AA
    3. Poziom wpływu: Umiarkowany
    4. Status: Zgodnie z wytycznymi, landmarki nie są wymaganym elementem standardu WCAG 2.1, lecz stanowią element dobrych praktyk ułatwiających nawigację
  2. Organizacja treści w obszary tematyczne (region)
    1. Problem: Część treści strony nie jest zawarta w landmarkach semantycznych
    2. Kryterium WCAG: Dotyczy dobrych praktyk nawigacji klawiaturowej
    3. Poziom wpływu: Umiarkowany
    4. Status: Nie stanowi istotnej bariery dla użytkowników technologii asystujących
  3. Część materiałów PDF i Word nie jest dostępna cyfrowo w pełni (brak struktury logicznej i tagowania),
    1. Problem: Część materiałów PDF i Word nie jest dostępna cyfrowo w pełni
      (brak struktury logicznej i tagowania)
    2. Kryterium WCAG: 1.1.1, 1.3.1, opcjonalnie też 2.4.6 i 4.1.2.
    3. Poziom wpływu: Umiarkowany
    4. Status: Część dokumentów to dokumenty zeskanowane lub ściśle określone strukturalnie przez zewnętrzne organy, a ich edycja nie jest możliwa lub zgodna z przepisami prawa, przez co zostały wyłączone z analizy dostępności strony i materiałów pod kątem WCAG.

Powyższe usterki nie stanowią naruszeń obowiązkowych kryteriów sukcesu WCAG 2.1 poziom AA wymaganych przez ustawę o dostępności cyfrowej.

Dostępność architektoniczna budynku

Aktualizacja na podstawie dokumentacji projektowej:
Zgodnie z raportem dostępności infrastruktury oraz dokumentacją z realizowanego projektu „Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna w Radomiu dostępna dla osób z niepełnosprawnościami” (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, wartość projektu: 4 067 359,55 PLN), budynek uczelni zapewnia:

Dostęp do parteru

  1. Dostęp do parteru dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich z odpowiednio szerokim wejściem (160 cm), progiem nieprzekraczającym 2 cm i przestrzenią manewrową 1,5 x 1,5 m
  2. Oznaczone miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami w bezpośrednim sąsiedztwie budynku
  3. Toaletę przystosowaną dla osób z niepełnosprawnościami na parterze z odpowiednią przestrzenią manewrową
  4. Korytarze o szerokości przekraczającej wymagane minimum 140 cm

Komunikacja pionowa i bezpieczeństwo

  1. Schody z poręczami i właściwymi wymiarami stopni zgodnie z przepisami
  2. Pochylnię o właściwych parametrach doprowadzoną do wejścia głównego
  3. Procedurę bezpiecznej ewakuacji osób z niepełnosprawnościami w przypadku zagrożenia

Modernizacja w ramach projektu

W ramach realizowanego projektu zostały zlikwidowane bariery architektoniczne poprzez:

  1. Adaptację przestrzeni uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  2. Instalację platformy schodowej umożliwiającej dostęp na wyższe kondygnacje
  3. Montaż dodatkowych poręczy w miejscach kluczowych
  4. Dostosowanie infrastruktury dydaktycznej, naukowej i bibliotecznej

Ograniczenia

  1. Dostęp na pierwsze piętro możliwy z pomocą osób trzecich lub przy użyciu zainstalowanej platformy schodowej
  2. Brak windy – ograniczenie niwelowane przez platformę schodową zainstalowaną w ramach projektu

Dodatkowe udogodnienia lub bariery architektoniczne

  1. Dostęp z psem przewodnikiem – do budynku można wejść z psem
  2. Brak pętli indukcyjnych w budynku
  3. Specjalistyczne oznakowanie kierunków ewakuacji dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Udogodnienia zapewnione na stronie internetowej

Funkcjonalności wtyczki UserWay
Na stronie została zaimplementowana wtyczka UserWay oferująca użytkownikom następujące udogodnienia zgodne ze standardem WCAG 2.1 AA:

Dostosowania wizualne:

  1. Regulacja kontrastu kolorów (kryterium sukcesu 1.4.3 – kontrast minimum)
  2. Zmiana rozmiaru czcionki i tekstu (kryterium sukcesu 1.4.4 zmiana rozmiaru tekstu)
  3. Powiększenie elementów strony do 200% bez utraty funkcjonalności
  4. Desaturacja kolorów dla osób z trudnościami w postrzeganiu kolorów
  5. Inwersja kolorów tła i tekstu
  6. Podświetlanie linków i elementów interaktywnych

Wsparcie nawigacji:

  1. Pełna funkcjonalność klawiatury – wszystkie elementy dostępne za pomocą klawiatury (kryterium sukcesu 2.1.1 – klawiatura)
  2. Wyraźne oznaczenie elementów w fokusie (kryterium sukcesu 2.4.7 – widoczny fokus)
  3. Zatrzymanie animacji i efektów wizualnych (kryterium sukcesu 2.3.3 – animacja z interakcji)
  4. Ułatwienia dla osób z dysleksją:
    1. Specjalna czcionka dla osób z dysleksją
    2. Dostosowanie interlinii i odstępów między literami
    3. Wyróżnianie linków kontrastowym kolorem

Technologie wspomagające:

  1. Wsparcie dla czytników ekranu z odpowiednimi etykietami i opisami (kryterium sukcesu 4.1.2 – nazwa, rola, wartość)

Funkcje językowe:

  1. Określenie języka strony dla prawidłowej wymowy przez czytniki ekranu (kryterium sukcesu 3.1.1 – język strony)

Autorskie rozwiązania dostępności

Dodatkowo zaimplementowano autorskie rozwiązania dostosowane do zasad WCAG 2.1 w następujących obszarach:

  1. Menu nawigacyjne:
    1. Logiczna struktura hierarchiczna z odpowiednimi poziomami nagłówków (kryterium sukcesu 1.3.1 – informacje i relacje)
    2. Klawiszowa dostępność wszystkich pozycji menu (kryterium sukcesu 2.1.1 – klawiatura)
    3. Wyraźne oznaczenie stanu aktywnego i fokusa (kryterium sukcesu 2.4.7 – widoczny fokus)
    4. Semantyczne znaczniki ARIA dla lepszego wsparcia technologii asystujących
  2. Galeria zdjęć:
    1. Alternatywne opisy tekstowe dla wszystkich obrazów (kryterium sukcesu 1.1.1 – treść nietekstowa)
    2. Responsywny design dostosowujący się do różnych rozmiarów ekranów
    3. Możliwość nawigacji klawiaturą po elementach galerii
    4. Oznaczenie roli i stanu elementów dla czytników ekranu
  3. Tabele danych:
    1. Odpowiednie nagłówki kolumn i wierszy z użyciem elementów th (kryterium
      sukcesu 1.3.1 – informacje i relacje)
    2. Podpisy tabel opisujące ich zawartość
    3. Logiczna kolejność odczytu dla technologii asystujących
    4. Responsywny design zachowujący czytelność na urządzeniach mobilnych

Technologie wspierające wdrożone w ramach projektu
W ramach projektu „Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna w Radomiu dostępna dla osób z niepełnosprawnościami” zostały zakupione i wdrożone następujące technologie wspierające:

  1. Systemy komunikacji:
    1. Usługa tłumacza migowego online dla studentów niesłyszących i niedosłyszących
    2. System wideokonferencji CISCO WEBEX BOARD 55 cali do transmisji online zajęć stacjonarnych
    3. Webkiosk informacyjny dostosowany do osób niepełnosprawnych
  2. Sprzęt komputerowy dostosowany:
    1. Komputery z pełnym oprogramowaniem dla osób niedowidzących do sal dydaktycznych
    2. Klawiatury z kontrastowymi, dużymi klawiszami z regulacją prędkości mówienia
    3. Powiększone mysze komputerowe umożliwiające łatwiejsze poruszanie kursorem
    4. Notebooki dla studentów z niepełnosprawnościami do alternatywnych form zaliczeń
  3. Systemy projekcji i wyświetlania:
    1. Zestawy interaktywne (rzutnik plus ekran) umożliwiające wyświetlanie powiększonych prezentacji
    2. Projektory przenośne dla studentów z niepełnosprawnościami wzroku
    3. Drukarki wielofunkcyjne z możliwością wydruku powiększonego A3
  4. Infrastruktura sieciowa:
    1. Urządzenia sieciowe (switch, routery) umożliwiające pełne sieciowanie uczelni
    2. Systemy dostępowe wspierające technologie asystujące

Wsparcie dla studentów z niepełnosprawnościami

Struktura wsparcia:

Pełnomocnik Rektora ds. Studentów Niepełnosprawnych
mgr Iwona Piotrowska
telefon: 48 344 00 55 w. 46
e-mail: i.piotrowska@eust.pl

Dodatkowa kadra wsparcia wdrożona w ramach projektu:

  1. Asystent Pełnomocnika ds. ON zatrudniony w ramach realizowanego projektu
  2. Psycholog z rozszerzonymi obowiązkami dla wsparcia studentów z niepełnosprawnościami
  3. Kadra przeszkolona w zakresie wszystkich sześciu obszarów dostępności

Dostosowane materiały dydaktyczne:

  1. Materiały w formach alternatywnych (druk powiększony, alfabet Braille’a, wersje elektroniczne)
  2. Dokumenty urzędowe dostarczane w formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb
  3. Materiały egzaminacyjne w formatach dostępnych dla różnych rodzajów niepełnosprawności

Systemy informatyczne dostosowane

W ramach projektu zostały wdrożone następujące systemy informatyczne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami:

  1. PLATFORMA EDUKACYJNA WSPIERAJĄCA ON – bezterminowa licencja dostępowa
  2. SERWIS BIURA KARIER DOSTOSOWANY DLA ON – system wsparcia kariery zawodowej
  3. SYSTEM DZIEKANATOWY WSPIERAJĄCY ON – dostosowane procesy administracyjne

Dodatkowo przeprowadzono kompleksowe szkolenia dla kadry administracyjnej i dydaktycznej z obsługi powyższych systemów.

Procedury i regulacje

Zaktualizowane procedury uczelni:

  1. Regulaminy i zasady udzielania wsparcia osobom z niepełnosprawnościami
  2. Procedury dostosowania uczestnictwa w zajęciach i egzaminach
  3. Zasady bezpiecznej ewakuacji osób z niepełnosprawnościami
  4. Wymóg akceptacji Pełnomocnika ds. ON dla wszystkich inwestycji architektonicznych

Przygotowanie deklaracji dostępności

Data sporządzenia deklaracji: 29.06.2025
Data ostatniego przeglądu deklaracji: 29.06.2025

Metodologia: Samoocena wspomagana analizą z wykorzystaniem narzędzi AXE DevTools, Wave, Lighthouse oraz analizy eksperckiej

Skróty klawiaturowe

Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych obsługiwanych przez przeglądarki internetowe oraz dodatkowych skrótów udostępnionych
przez wtyczkę UserWay.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Wszystkie problemy z dostępnością cyfrowej tej strony internetowej można zgłosić do:

Pełnomocnik Rektora ds. Studentów Niepełnosprawnych

mgr Iwona Piotrowska
telefon: 48 344 00 55 w. 46
e-mail: i.piotrowska@eust.pl

Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.

Zgłaszając takie żądanie podaj:

  1. swoje imię i nazwisko
  2. swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail)
  3. dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść
  4. opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy

Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.

Procedura egzekwowania

W przypadku niezadowalającej odpowiedzi lub braku odpowiedzi w określonym terminie, można złożyć skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich poprzez stronę internetową:
www.rpo.gov.pl w zakładce „Jak złożyć skargę”.

Niniejsza deklaracja dostępności została sporządzona zgodnie z Warunkami technicznymi publikacji oraz strukturą dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności w wersji 2.0 wydanymi przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych

Wyszukiwarka

Filtry